Sökresultat för Karin Rönnerman...
Rensa filter?
Vad innebär vetenskaplighet i högre utbildning och hur kan den stärkas? Den här boken tar sin utgångspunkt i en institutions systematiska arbete med dessa frågor, i syfte att diskutera positiva erfarenheter och kritiska moment i ett sådant utvecklingsarbete. Exempel på ämnen som tas upp i boken är forskningsanknuten…
Vad är egentligen didaktik och allmändidaktik? Vad betyder de för undervisning och lärande i en postmodern värld där möten mellan kulturer blir allt vanligare, där internationella jämförelser av prestationer alltmer styr och där kunskapsutvecklingen i allt snabbare takt utmanar skolans arbete?
Allmändidaktik är den…
Hur villkoras ungdomars och vuxnas lärande i olika utbildningssammanhang? Vilka olika omständigheter och förhållanden inverkar på det som sker i pedagogisk verksamhet? Hur möjliggörs och begränsas pedagogisk utveckling? Sådana frågor hör hemma i praktiknära forskning. Samtliga texter i denna bok utgår från en specifik…
Kategorier: Forskning och informationshantering Pedagogik Pedagogik: teori, filosofi Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Samhälle och samhällsvetenskap Vetenskapsmetod
Aktionsforskning är i dag ett bekant inslag i förskolors och skolors verksamhet. Det är en välkommen utveckling, men den har samtidigt bidragit till att begreppet urvattnats, när aktionsforskning reduceras till en ”forskningsmetod” för lärare eller en form av handledning kollegor emellan.
Boken gör en historisk…
”Aktionsforskning i förskolan – trots att schemat är fullt” av Monica Nylund, Cecilia Sandback, Barbro Wilhelmsson & Karin Rönnerman. Hur kan personalen i förskolan utveckla verksamheten när schemat redan är fullt? Här redogör tre erfarna förskollärare från Göteborg för sina erfarenheter av…